woensdag, 9 juni 2004
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Vrij ondernemerschap: Amway


Er bereiken ons vele negatieve verhalen en belevenissen over mogelijkheden je eigen toekomst te bepalen. Er wordt steeds meer geregeld en aan banden gelegd, allemaal beperking van vrijheid en stimulans, hoe goed bedoeld soms ook. Toch blijkt ook nu weer dat iedereen meer aandacht besteedt aan het negatieve dan aan het positieve. Want ook nu zijn er mensen en bedrijven buiten onze kring die heel hard vechten voor vrijheid en dus het bepalen van hun eigen toekomst. Een van die voorbeelden is Amway.

Amway Corporation, Ada, Michigan, U.S.A. is opgericht in 1959 door 2 vrienden – Jay VanAndel en Richard DeVos, beide kinderen uit Nederlandse voorouders. Jay en Rich hadden veel zaken samen gedaan na hun universiteitsperiode; zij bezaten o.a. een vliegschool en werkten samen met het bedrijf “Nutrilite” – thans hun eigendom. Dit laatste bedrijf fabriceerde vitaminepreparaten op natuurlijke basis en verkocht deze rechtstreeks aan particulieren middels een dealer-organisatie.

Deze organisatiestructuur vormde de basis voor de oprichting in 1959 van Amway Corporation. Jay en Rich kochten een verlaten benzinestationnetje en startten met de productie van een organische allesreiniger. In 1959 bereikten zij een omzet van $ 500.000,-. In 1979 haalde Amway een omzet van $ 800 miljoen en 1980 werd afgesloten met een omzet van $ 1,1 miljard. Een onstuimige groei, waarbij ieder jaar nieuwe records worden gebroken. Verwacht wordt dan ook dat aan het einde van de tachtiger jaren Amway zal behoren tot de 50 grootste bedrijven in Amerika. Let wel, het bedrijf is nog steeds volledig eigendom van de oprichters en heeft inmiddels vestigingen in 14 landen over de wereld, heeft een vloot van eigen vliegtuigen, is eigenaar van een groot radiostation. Ook het “Free Enterprise Institute” is opgericht door Amway. Kortom een zéér, zéér succesvolle onderneming.

Wat is nu zo bijzonder aan Amway, c.q. de oprichters? Het zijn voorstanders en vechters voor de principes van Free Enterprise. VanAndel heeft in Amerika grote bekendheid o.a. door zijn voorzitterschap van de Amerikaanse Kamer van Koophandel en wordt door zijn inzet ook wel “Mr. Free Enterprise” genoemd. DeVos is beroemd door zijn motiverende speeches.

Amway is o.a. een fabriek waar ong. 300 producten worden gemaakt onder eigen label, variërend van reinigingsproducten, cosmetische artikelen, vitamines en voedingsmiddelen tot potaarde, sokken, sieraden en handblussers. Teveel om hier op te noemen en alle van uitzonderlijke kwaliteit. Amway’s rendement bedraagt per jaar zeker zo’n 15%, hetgeen in deze markt uitzonderlijk hoog is (Proctor & Gamble per jaar ong. 2%). Amway verkoopt dan ook niet zijn producten via de normale kanalen van importeur – groothandel – vertegenwoordiger en winkel, met veel reclame aan de klanten. Amway levert rechtstreeks aan de eindverbruiker middels een dealernet van thans zo’n 800.000 mensen worldwide. 800.000 mensen die ieder gemiddeld 10 vaste klanten hebben die maandelijks producten afnemen.

Al deze mensen zijn zelfstandig ondernemer, groot of klein, en Amway helpt hen bij de opbouw van hun bedrijf. Iedereen kan zijn eigen zaak opzetten in samenwerking met Amway, zonder investeringen maar wel met een geweldige ruggesteun in know-how en kwaliteit. AMWAY heeft een uniek marketingplan en produceert producten. De verkoop en opbouw van het distributienetwerk is het werk van de zelfstandige dealers. Het gaat veel te ver om te pogen hier dit marketingplan uit te leggen, daar is meer tijd voor nodig, maar Amway stimuleert en zet mensen aan tot actie om hun eigen toekomst te bepalen, alles volgens de grondslagen van Free Enterprise.

Binnen een aantal ethische grondregels krijgt iedereen de kans zijn eigen toekomst te bepalen. Voor de ene dealer is het een bijverdienstemogelijkheid van honderd gulden per maand, voor de ander is het uitgegroeid tot een volledig inkomen van meer dan l miljoen gulden per jaar. Een succesvoorbeeld in West Europa is b.v. het echtpaar Eva en Dr. Peter Mueller Meerkatz in Duitsland, die in 6 jaar tijd een zaak opbouwden met een miljoenen omzet per maand en een inkomen van meer dan l miljoen DM per jaar, en dit zonder verder personeel.

Amway’s marketing plan biedt mogelijkheden voor iedereen. Men treft onder de dealers timmermensen, automonteurs, winkeliers, filmsterren, zanggroepen, maar ook artsen, professoren en direkteuren aan. In september 1978 is Amway op de Nederlandse markt gekomen en sinds maart 1980 ook in België. Thans zijn er in beide landen zo’n 15.000 dealers hun zaak aan het opbouwen, hetgeen in 20 jaar tijd moet uitgroeien tot zeker 400.000 dealerschappen. In socialistische kringen ziet men nu reeds de kracht van deze vrijheidsstrevende organisatie in en zij probeerden via een uitzending van Vara’s Ombudsman een en ander te bekritiseren, echter zonder succes.

Het is fijn om te weten dat er ook in Nederland en België vele mensen zijn die de principes van Free Enterprise voorstaan en er ook echt voor werken. Doordat 98% van de dealerschappen echtparen zijn, weten we dat er over 20 jaar toch 800.000 mensen zijn die hun zaken gezamenlijk opbouwen en ook voorstanders en uitdragers zijn van onze idealen.

Redactie:

Wij ervaren dit als een zeer positieve en praktische ontwikkeling. Daarom twee opmerkingen:

  1. Alle Amway-distributeurs kunnen nog beter hun idealen verwezenlijken als zij de principes van de vrijheid goed begrijpen. Dit kan o.a. door een abonnement op de Vrijbrief. Dit raden we hen dus sterk aan.
  2. Libertariërs doen er goed aan zich te oriënteren op succesvolle vrije markt ontwikkelingen. Wij kunnen het verhaal van Amway verder vertellen; wij kunnen hun producten kopen of eventueel zelf distributeur worden.

Als u meer informatie wenst, kunt u zich wenden tot de redactie.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading ... Loading ...

Door Onbekend, topic: Onbekend, Economie, Vrijbrief 42 (augustus 1981)
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Tristan schreef op : 1

    Het is inderdaad zo dat bedrijven die volgens het principe werken van coöperatieve marketing of netwerk marketing hard aangepakt worden.
    De reden is overduidelijk! Deze bedrijven bieden ieder individu de mogelijkheid om een prachtige zaak op te bouwen zonder inversteringen en dus zonder verplichtingen (ik denk bijvoorbeeld aan de verplichting om loodzware kredieten terug te betalen).
    Een mens met schulden is niet vrij en dus perfekt manipuleerbaar.
    Een andere reden is misschien van belasting-technische aard. Er zijn nogal wat succesvolle ondernemers binnen deze bedrijven die op een gegeven moment naar belastingvriendelijker landen verhuizen. (Hoe zou dat komen?)
    Tenslotte is er nog de jalouzie van traditionele bedrijven die hun omzet zien slinken.

    Coöperatieve marketing staat trouwens ook nog voor een herverdeling van de rijkdom, iedereen verdient en hoe meer iedereen zich binnen een team inzet voor de ander hoe groter de verdiensten worden. Geen concurrentie hier.

    Op dit ogenblik ben ik opgestart met ACN, een bedrijf dat telefoondiensten aanbiedt en verder ook nog aktief is op de energiemarkt. Het bedrijf startte in België op in juli van dit jaar maar heeft zijn aktiviteiten moeten opschorten tot september omwille van een klacht van een gevestigde telecom operator. Ook hier weer onrechtmatige beschuldigingen aan het adres van ACN. Nochtans is ACN reeds méér dan 11 jaar aktief met een bewezen staat van dienst…

    De laatste regel is ook op ons van toepassing. Het is prachtig als man en vrouw met elkaar kunnen werken naar een gezamenlijke droom en MLM biedt deze mogelijkheid en nog meer.

    Tristan