De publicatie van het boek De zoontjesfabriek van Ayaan Hirsi Ali zorgde voor een schok in de Nederlandse politiek en vooral onder de Nederlandse moslims. De reden is eenvoudig. Met de beschrijving van het vrouwonvriendelijk karakter van de islam doorbreekt Ayaan Hirsi Ali een taboe en legt ze de vinger op een van de belangrijkste oorzaken van het mislukte multiculturele samenlevingsmodel in Nederland. De islam en de mannelijke moslims houden doorgaans vast aan een manier van denken en leven die haaks staat op de liberale democratische waarden zoals de vrijheid van meningsuiting, de scheiding van kerk en staat en vooral de gelijkwaardigheid van man en vrouw.

Hét samenlevingsprobleemprobleem is voor Ayaan Hirsi Ali niet de immigratie- en integratiekwestie. Hét probleem is de islam zelf. Zo beroept de moslimgemeenschap zich wel terecht op de godsdienstvrijheid, maar dat brengt ook een verantwoordelijkheid met zich mee om de democratische vrijheid in stand te houden. Zo is het nodig dat men fundamentalistische uitingen tegenspreekt en een openheid in eigen kring toelaat. Dat dit niet gebeurt vloeit voort uit de sterke hiërarchische indeling in de islamitische wereld. Allah is almachtig en de mens is zijn slaaf en moet zich aan zijn wetten houden. Wie in Allah gelooft en de profeet Mohammed als zijn profeet erkent staat boven christenen en joden, die op hun beurt weer boven de afvalligen en ongelovigen staan. Die hiërarchie bestaat ook binnen de familie. De man staat boven de vrouw.

Een moslimvrouw heeft meer status naarmate ze meer zonen heeft. Als haar oma werd gevraagd hoeveel kinderen ze had, zei ze: “Eén.” In feite had ze negen dochters en één zoon. Dat zei ze ook over Hirsi’s gezin. Dat zij maar één kind hadden. “En wij dan?” vroegen zij en haar zus. “Jullie gaan voor ons zoontjes krijgen,” antwoordde ze. “Ik werd er wanhopig van. Wat moest ik met mijn leven op aarde? Zoontjes baren! Een zoontjesfabriek worden. Ik was toen negen jaar”, zo getuigt Hirsi Ali. Om hun toekomstige functie als zoontjesfabriek zo goed mogelijk te vervullen, wordt meisjes van jongs af aan geleerd zich te schikken. Naar God, vader, broer, familie, clan. Hoe beter een vrouw daarin slaagt, hoe deugdzamer ze gevonden wordt. Je moet altijd geduldig zijn, ook wanneer je man de meest vreselijke dingen van je verlangt. En daarvoor word je beloond in het hiernamaals. Maar die beloning stelt weinig voor. Voor vrouwen zijn er in het paradijs dadels en druiven. Verder niets.

Problematisch is volgens Hirsi Ali ook de relatie tussen moslims en de staat. Een gelovige is in de eerste plaats een moslim en pas daarna een lid van een etnische gemeenschap of een burger. Het gevolg is dat voor heel wat moslims de Koran belangrijker is dan de Grondwet. De onderwerping aan de waarden van de eigen gemeenschap staat dan ook diametraal tegenover de in het westen gepropageerde autonomie van het individu. Wie als moslim de islamitische leer in de praktijk wil brengen en zich wil integreren in een westerse samenleving krijgt het dan ook bijzonder moeilijk. Velen onder hen beschouwen waarden als de individuele vrijheid en de gelijkheid van man en vrouw niet als universele, maar als westerse waarden die hen worden opgedrongen.

In haar boek geeft de auteur tal van ontluisterende voorbeelden. Veel moslima’s worden tegen hun zin uitgehuwelijkt. “Uithuwelijken is het ter beschikking stellen van een meisje of jonge vrouw aan een vreemde man die haar seksueel mag gebruiken. Hoe jonger de bruid, hoe groter de kans op een maagd. In wezen gaat het hierbij om een gearrangeerde verkrachting met goedkeuring van de hele familie”, aldus Hirsi Ali. Zelf werd ze ook uitgehuwelijkt maar ze kon vluchten. De weinige moslima’s die dat doen worden evenwel verstoten en beschouwd als een schande voor de ganse familie. Een andere gruwelijke praktijk is het dichtnaaien van de schaamlippen teneinde seksueel genot te onderdrukken en ervoor te zorgen dat meisjes maagd blijven tot het huwelijk.

Hirsi Ali die zelf meewerkte in opvangtehuizen weet dat veel moslima’s onderdrukt worden binnen hun familie. Vaak worden ze misbruikt en geslagen. Het klinkt ons bekend in de oren toen de eerste opvanghuizen in de jaren zeventig en tachtig hun deuren openden voor weerloze vrouwen van bij ons. Het feit dat moslimvrouwen opgevoed worden binnen een streng en traditioneel kader betekent dat alleen de meest weerbare vrouwen wegvluchten en dat we dus maar een topje van de ijsberg te zien krijgen. Dat daarover zo weinig gekend is vloeit mee voort uit het feit dat bijna alle officiële vertegenwoordigers van de moslimgemeenschap mannen zijn. Maar “over dat leed van vrouwen zwijgt de moslimgemeenschap en zwijgen alle 753 gesubsidieerde moslimorganisaties in Nederland als een graf”. Zestig procent van alle abortussen in Nederland betreft allochtone vrouwen, waarvan de meeste met een islamitische achtergrond. Ze verzet zich dan ook tegen de socialistische denkwijze van politici die koppig doorgaan met het verdedigen van het islamitisch onderwijs, terwijl dat juist de vrouwelijke achterlijkheid in stand houdt. Socialisten blijven geloven in het verdedigen van gemeenschappen en collectieve identiteiten. Maar juist het benadrukken van die ‘moslimidentiteit’ met de bijbehorende ‘groepsrechten’ is schadelijk voor de vrouw. Hiermee sluit Hirsi Ali aan bij de kritiek van Susan Moller Okin die stelt dat multiculturalisme slecht is voor de vrouw omdat ze geen oog hebben voor de mistoestanden binnen de privé-levenssfeer van de culturen die ze verdedigen.

Normaal zouden sociaal-democraten moeten opkomen voor de zwakkeren in de samenleving, maar dat zijn nu juist de moslimvrouwen en hun kinderen. “Waar de PVDA ooit hartstochtelijk pleitte tegen de apartheid in Zuid-Afrika, geeft men nu ruimhartig subsidie aan mosliminstellingen die apartheid in Nederland propageren”. Het was een van de redenen waarom Hirsi Ali overstapte van de socialistische PVDA naar de liberale VVD. Die keuze komt niet voort uit een afgenomen sociaal gevoel, maar uit het besef dat sociale rechtvaardigheid begint met een vrij en waardig individu. En dat verdedigt ze nu volop. Vrouwen moeten de vrijheid krijgen te trouwen met wie ze willen. En bovenal moeten moslims, net zoals christenen en joden, in het westen de universele rechten en vrijheden aanvaarden.

Dat de discussie rond de integratie van moslims in de westerse samenleving moeilijk is, en allicht nog moeilijker wordt, blijkt uit de televisiecultuur. Steeds meer ‘heimweeschotels’ zijn nu ‘indoctrinatieschotels’ geworden. “Erger nog, onderzoek heeft uitgewezen dat de Arabische zenders voor veel schotelkijkers de enige informatiebron zijn geworden. Zij hebben hun kabelabonnement op Nederlandse zenders allang de deur uitgedaan.” Sinds haar kritische uitlatingen over de vrouwonvriendelijke islam kreeg Ayaan Hirsi Ali bedreigingen vanuit de moslimwereld. Ze wordt voortdurend vergezeld door lijfwachten. Maar ook in de media krijgt ze er fel van langs: zowel van moslims als van multiculturalisten. Sommigen verwijten haar dat ze met deze ‘klachten’ het extreem-rechtse discours voedt. Dit klopt niet. Haar pleidooi voor emancipatie van de moslima’s en haar afwijzing van onaanvaardbare praktijken – die gelegitimeerd worden door verwijzing naar verzen van de Koran – is een liberale strijd bij uitstek. Het is een strijd die erop gericht is de menselijke vrijheid, de gelijke behandeling en de individuele autonomie te verzekeren. Extreem-rechtse politici zijn niet uit op een versterking van de individuele vrijheid en waardigheid maar willen eigen mensen een voorkeurbehandeling geven en vreemdelingen onder hun, vaak bedenkelijke, waarden en tradities onderwerpen. Voor hen staat de ‘gezondheid van de natie’ centraal. Voor liberalen als Ayaan Hirsi Ali is de ‘vrijheid van het individu’ het belangrijkste.

Het boek van Ayaan Hirsi Ali geeft een ontluisterend en onrustwekkend beeld van de problematiek van de multiculturele samenleving. Ze wordt nu omwille hiervan ongenadig aangevallen door fundamentalisten, door reactionaire krachten die zo behendig zijn geworden in het gebruikmaken van de vrijheden van goed functionerende democratieën zoals Nederland en door cultuurrelativisten. Het bewijst alvast dat ze een gevoelige snaar heeft geraakt. Het is verplichte lectuur voor al wie begaan is met onze democratische grondrechten en de vrijheid van de mens.

Deze recensie verscheen eerder op de website van Liberales, een onafhankelijke liberale denktank. Zij verspreiden elke week een gratis nieuwsbrief met columns, interviews en boekbesprekingen. Inschrijven kan gratis op www.liberales.be.

Ayaan Hirsi Ali, De zoontjesfabriek. Over vrouwen, islam en integratie, Augustus, 2002
Verkrijgbaar bij BOL voor € 9,95.

43 REACTIES

  1. Nimmer gehoord van de SS divisies Skanderberg of Kama zeker.
    Dat er in geen enkel tijdens WOII bezet land meer Joden zijn uitgeleverd dan in Nederland staat buiten kijf, maar wat wil je daarmee zeggen?
    Slappe zaadstengels als Cohen welke de “boel bij elkaar proberen te houden door de dialoog aan te gaan met randdebielen welke met de Heilige Koran in de hand elke andersdenkende over de kling willen jagen”?
    Iets begrepen van de problemen in de diamantwijk?
    Juist, ditzelfde soort slappe zaadstengels hadden tijdens WOII debet aan het (laten) vergassen van 71% van de in Nederland wonende Joden.

    Een goede uitleg over de Islam met een heldere vertaling van de Heilige Koran is te vinden op de web-site:

    http://www.redouan.nl

    Of is dit ook een aap of een bounty (zwart van buiten wit van binnen).

    P.S.

    Als je je broek aan wilt houden, moet je niet naar een nudistenkamp gaan.

  2. Tjongejonge,wat een wartaal allemaal.

    Reageer eens inhoudelijk op wat ik zeg in plaats van steeds weer andere zaken op te noemen.
    Of doe eerst even een cursus ‘begrijpend lezen’,dan kun je to the point reageren.

    Welnu,op ‘seksueelmisbruik.nl’ las ik dat 1 op 3 (wat dus zowiezo al geen 40% is) vrouwen te maken heeft of gehad met seksueel misbruik.NERGENS echter staat dat het 1 op 3 AUTOCHTONE vrouwen betreft.Wat er echter WEL staat is dat het een steeds MEER voorkomend probleem is.Goh wel toevallig dat er ook steeds meer islamitische families naar Nederland zijn gekomen de laatste 30 jaar.
    Verder las ik iets over “het Spiegelbeeld” wat een inloophuis is voor MAROKAANSE meiden (zo staat het er letterlijk) die te maken hebben of gehad met mishandeling,abortussen,eetstoornissen (goh,hoe zou dat nou komen?) en seksueel geweld.Dus eehhh…….

    En Apartheid is niet door de Hollanders in het leven geroepen hoor maar door de republiek Zuid-Afrika,een staat in het Britse Gemenebest.In case you didn’t know.
    Het is echter wel aan ons Nederlanders te danken dat de apartheid uiteindelijk is opgeheven onder internationale druk onder aanvoering van……jawel,diezelfde Nederlanders weer.
    Wist je trouwens dat de afstammelingen van de Nederlandse immigranten door de Britten ooit in concentratiekampen zijn gestopt?Wel eens gehoord van de Boerenoorlog?
    Maar goed.

    Denigrerende opmerkingen?Welke dan?

    En; ” de blanke Ariers zijn immers superieur aan de niet-blanke medemens”. Tja,het zijn jouw woorden hoor,maar het is wel een feit dat de ‘blanke Ariers’ de slavernij al in 1863 afschaften terwijl in veel islamitische landen anno 2004 NOG slavernij bestaat.In Mauretanie bv. is slavernij pas bij wet verboden (ja,officieel dan) in 1980.Dus misschien heb je toch gelijk met die woorden.

    En weer ben je in de war want weet je waar wij Hollanders vooral in uit munten?Niet in het verdraaien van de geschiedenis want dat is niet nodig,maar wij Hollanders munten daarentegen WEL uit in het scheppen van welvaart in tegenstelling tot de door jou bewonderde islamieten die vrijwel allemaal in achterlijke analfabetische armoedige fascistische dictaturen leven.

    Maar ik snap het wel hoor,je moet toch wat zeggen als je bent vastgeluld.

  3. Het rapport wat jij niet kon vinden:

    bron: seksueelmisbruik.nl)

    Uit landelijk Nederlands onderzoek blijkt dat ruim vijftien procent van de vrouwen voor het zestiende levensjaar een negatieve seksuele ervaring heeft meegemaakt met een familielid. Iets meer dan de helft van deze slachtoffers is ernstig misbruikt: er waren herhaalde (pogingen tot) verkrachting, er werden andere ingrijpende seksuele handelingen afgedwongen of er was sprake van verschillende daders.

    In eenderde van de gevallen betrof het een eenmalige gebeurtenis, bij eenderde deel ging het om meer dan vijf keer en bij het resterende deel om veel voorkomen de gebeurtenissen over een lange periode. De daders waren voornamelijk vaders, oudere broers en ooms. Een procent van de (mede-)plegers was vrouw.

    Daarnaast is 24 procent van de vrouwen in hun jeugd geconfronteerd met (meestal eenmalig) seksueel misbruik door iemand die niet tot de familiekring behoorde: een oudere jongen, een onderwijzer, een buurman, de vader van een vriendinnetje, een volwassen vriend van het gezin of een onbekende man. In bijna de helft van deze gevallen deed de dader een poging tot verkrachting of dwong het slachtoffer tot masturbatie.

    Als we de gebeurtenissen binnen en buiten de kring van verwanten combineren, blijkt dat bijna 40% van de vrouwen voor het zestiende jaar een of meer ervaringen met seksueel misbruik heeft gehad. De meest voorkomende leeftijd waarop misbruik vaak voorkomt ligt tussen de acht en twaalf jaar.

    Naar seksueel misbruik van jongens is in ons land nog geen landelijk onderzoek verricht. Buitenlandse studies tonen aan dat drie tot negen procent van de jongens misbruikervaringen kent, meestal gepleegd door mannen buiten de kring van familieleden. Het aantal misbruikzaken dat het openbaar ministerie behandelt is de laatste jaren redelijk stabiel. Het gaat om ongeveer 2050 tot 2350 zaken per jaar.

    Het aantal zaken waarin de rechter uiteindelijk een beslissing neemt schommelt van 1997 tot en met 1999 tussen de 500 en 550 per jaar voor meerderjarige verdachten en bedraagt circa 135 per jaar voor minderjarige verdachten. Het aantal zaken waarbij moord en doodslag plaatsvindt is gemiddeld, hoe ernstig ook, nog geen drie per jaar (gerekend tussen 1992 en 2000).

    P.S. voordat jij weer ongefundeerde wartaal gaat verkondigen, we weten immers allemaal dat bij dit soort onderzoeken het percentage allochtone vrouwen altijd wordt vermeld….zie ook jouw voorbeeld over de blijf van mijn lijf huizen.

  4. Apartheid geen Nederlandse vinding? LOL je bent eigenlijk best grappig moet ik zeggen.Turken, Marokkanen en andere allochtonen die hier op zeer jonge leeftijd zijn komen wonen noemen we nog steeds Marokkaan, Turk enz enz.Maar een Hollander die in Amsterdam is geboren en Nederlandse ouders en grootouders heeft en die op jeugdige leeftijd verhuist naar zuid-Afrika is plots geen Hollander meer…..zo ken ik er ook nog wel een paar.Hoe je het ook draait…Apartheid is gewoon een Nederlandse vinding.

  5. en als laatste kan ik zeggen dat jij gelijk hebt als je zegt dat jullie uitmunten in het scheppen van welvaart.
    Wederom zit ik schuddebuikend achter mijn beeldscherm van het lachen.Jullie roversvolkje heeft inderdaad welvaart gebracht op de Antillen, Suriname, Zuid-Afrika, Indonesie enz. enz.
    Het roven zijn jullie nog steeds niet verleerd trouwens…fraude is ook onderdeel van de Hollandse cultuur.

  6. Dat haar doel bereikt is, is wel duidelijk, Niet langer zwijgen wij, over dat leed wat zij meent te zien onder moslima’s en de, naar haar mening, oorzaak hiervan.
    Ze was het zat en heeft haar bek open getrokken, en zo doen we dat hier in Nederland, daarom ben gewoon gezegd trots op dat zij bestaat, en al helemaal blij dat ze een goed boek heeft geschreven.

  7. Opmerkelijk dat de reacties van twee intelligente individuen zich niet manifesteerd in een discussie maar naar modder gooien en spreekwoordelijk “oude kooien uit de sloot halen” waardoor de discussie ‘an sich’ gemondsnoerd wordt.
    Een maatschappelijk probleem is duidelijk. Stopt uw energie in het verbeteren van het heden in plaats elkaar te betichten van wat is gedaan. Mocht het verleden ter discussie staan aanschouw het als leerproces beider zijde en schaar u niet onder gekoop verwijtend gekrakeel.
    Onderzoek wat u zelf kunt bijdragen aan een maatschappij waar onrecht haar gewortelde plaatst heeft deze te doen verwijderen.
    Voorzie uzelf met respect voor het leven dat van u en dat van een ander. Onbegrip, kritiek, op het doen en laten van een ander is hier de mentaliteit maar gezamelijk tot een oplossing komen ziet mijn oog hier niet voorbijkomen.

  8. From Cairo, Egypt, I strongly support the courageous, honest and deeply understanding views of Ayaan Hirsi Ali. Political assasination is an early deep rooted feature of the Islamic movement since it was started by Mohamed. I plea for moslems to read their own history and offer my limited help for whomever might need it.

  9. Somalie is een heel ander land dan Marokko of Turkije. Dus andere allochtonen kunnen niet zomaar de visie van Ayaan Hirsi Ali tegenspreken.

    Vreemd dat mensen in de media aardig en welwillend overkomen maar in de anoniemiteit zeggen ze heel andere dingen.
    Ayaan Hirsi Ali heeft een gezicht maar de schrijvers van deze reacties niet. Maar dat is vaak zo bij watjes

    De vrouwen in somalie zijn trouwens ook mooier. Ik ben een groot fan van Ayaan Hirsi Ali. Alle hulde voor Ayaan Hirsi Ali.

    Ik had me voorgenomen me niet met de maatschappelijke dialoog tussen Hollanders en andere allochtonen te bemoeien. Ze zoeken het maar lekker uit met elkaar. Als ze maar met hun poten van Ayaan Hirsi Ali afblijven.

    Tinus

  10. Beste Niet Moslims,

    Ik snap niet waar jullie je druk overmaken.
    Je bent geen moslim dus waarom druk maken over iets dat je niet bent.
    Denk eens na …kijk in de spiegel wees eerlijk tegen over jezelf.
    Het enige dat je in deze wereld kunt veranderen is jezelf.
    Neem een mooie voorbeeld aan mevrouw Ali, zie haar interview in Binnenhof met Paul Witteman. Ze is veranderd ik denk dat ze ook in speigel heeft gekeken.

    Dus luitjes….Don’t worry Be happy!

Comments are closed.