maandag, 28 januari 2013
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

We worden belazerd!

Consumenten worden belazerd door Amerikaanse merken, zo concludeert merkenspecialist Max Kohnstamm in zijn onderzoek naar prijsverschillen tussen de Amerikaanse en Nederlandse markt. Door gebruik te maken van Europese regelgeving kunnen de Amerikaanse merken de Nederlandse consument tot wel 2.5 keer de prijs laten betalen dan die in het thuisland wordt gerekend.
Spijkerbroeken, speelgoed, software, cd’s zijn kosten het dubbele en meer van de prijs die Amerikanen ervoor neerleggen. Winkelketens wordt het door Europese regels verboden zelf uit Amerika te importeren.

De merken bepalen zelf hoe hun producten op de Europese markt komen en tegen welke prijs.
“De merken profiteren en de consument betaalt. Ook zullen de winkelketens hierdoor een iets hogere marge meenemen”, zegt Kohnstamm. “Vanuit de merken geredeneerd is het logisch dat ze gebruikmaken van de regels, maar marketing technisch gezien wreekt het zich één keer. De consument wordt belazerd en dat zal tot imagoschade leiden.”
De prijsverschillen zijn volgens de specialist van marketingopleider SRM hooguit voor 30 tot 40 procent te verklaren uit een iets hogere BTW in Nederland, extra pr-kosten omdat voor een klein land een aparte campagne nodig is, en door vervoerskosten. Kohnstamm: “de Europese commissie dwingt Microsoft tot een forse boete in het belang van consumenten, maar staat tegelijk wel toe dat in Nederland voor Microsoft Vista 339 euro wordt betaald tegen 186 euro in Amerika.”
De Raad Nederlandse Detailhandel vindt dat het verbod op parallelle import, de EU regel die bepaalt dat winkeliers niet zelf mogen bepalen waar ze producten buiten Europa vandaan halen, opgeheven moet worden.
“De winkeliers profiteren hier niet van. Ze zouden liever zelf bepalen en regelen waar ze hun producten vandaan halen”, zegt woordvoerder Pieter Walraven. De consumentenbond roept ook op tot actie. “Misschien zorgen hogere prijzen voor buitenlandse merken voor bescherming van Europese fabrikanten, maar daar heeft de koper niets aan.” Tot zover de media.

Zie hier het pleidooi van een individu en wat organisaties voor een echte vrije markt, al betwijfel ik of ze dat door hebben. Zolang als de Nederlandse – en de consumenten van de andere Europese lidstaten bereid zijn om de prijzen van de Amerikaanse merken te blijven betalen, kan er geen sprake zijn van het belazeren van de consument. Ze hebben immers de mogelijkheid om alternatieve producten te kopen.

Maar belazerd worden we.Door de Nederlandse overheid op velerlei gebieden, maar vooral door ons het Europese verdrag door de strot te drukken. Door de Europese regelgeving die het de Amerikaanse merken mogelijk maakt om in het Europees afzetgebied de genoemde prijzen te realiseren. (En ongetwijfeld duizenden andere regels die onze vrijheid belemmeren.)

In een echte vrije markt zou dit onmogelijk zijn geweest.
Door ene Kroes die zegt in het belang van de consument te handelen en aan het bedrijfsleven mega boetes uitdeelt voor vermeende kartelvorming en/of monopoliepositie, en de boetes gebruikt om meer ambtenaren aan te stellen. De politici en ambtenaren hebben totaal geen interesse in het wel en wee van de burgers. Immers zonder deze regelgeving, hetzij landelijk hetzij Europees, zouden zij geen reden tot bestaan hebben. En dat willen ze ten koste van alles voorkomen.

 

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...Loading...

Door Louis, topic: Diverse
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Ben schreef op : 1

    Zolang als de Nederlandse – en de consumenten van de andere Europese lidstaten bereid zijn om de prijzen van de Amerikaanse merken te blijven betalen, kan er geen sprake zijn van het belazeren van de consument. Ze hebben immers de mogelijkheid om alternatieve producten te kopen.” …. klopt. Je bepaalt zelf als consument of je voor een merkproduct 3x de prijs betaalt, of je dezelfde product zonder merk stickertje erop elders 3x goedkoper aanschaft. Politiek hoe dan ook heeft nauwelijks een probleem opgelost, en de oplossingen komen het minste uit Brussel. Het is de bewustzijn van de consument die echter moet veranderen.