Verandering vormt de basis voor succes.
Als we alles nog net zo deden als honderd
jaar geleden dan zou onze maatschappij
er totaal anders, en zeker niet beter, uitzien.
In het bedrijfsleven geldt deze regel
onverbiddelijk. Hier heeft de angst voor
verandering en het verkrampt
vastklampen aan het oude al menig
bedrijf om zeep geholpen.
Mark Goedhart, oud Unileverman, heeft
over dit thema een interessant boek
geschreven: ‘De baas is nooit bang’.
Verandering vormt de basis voor succes.
Als we alles nog net zo deden als honderd
jaar geleden dan zou onze maatschappij
er totaal anders, en zeker niet beter, uitzien.
In het bedrijfsleven geldt deze regel
onverbiddelijk. Hier heeft de angst voor
verandering en het verkrampt
vastklampen aan het oude al menig
bedrijf om zeep geholpen.
Mark Goedhart, oud Unileverman, heeft
over dit thema een interessant boek
geschreven: ‘De baas is nooit bang’.
Oud-Unilever-manager Mark Goedhart heeft een fascinatie voor het verval van succesvolle bedrijven. “Unilever heeft werkmaatschappijen in alle landen van Europa en er zijn er altijd wel twee waar iets mis mee is. Blijkbaar heeft succes een bepaalde houdbaarheid, en is groei in zekere zin altijd discontinue groei.”
De angst voor verandering is volgens Goedhart een belangrijke oorzaak voor het verval. Managers en medewerkers slaan aan het reproduceren en vergeten te innoveren. Succes, groei en rijkdom leiden tot routine, comfort en behoudzucht. Goedhart zag bij jonge Unilever medewerkers hoe snel de gewenning intreedt: “Geef ze een baas en een bureau. Geef ze e-mail en nodig ze uit voor de ene vergadering na de andere, en in no time denken ze dat dat hun werk is.”
Mark Goedhart was van huis uit socioloog. Hij was financieel directeur van Unilever Griekenland en directeur voedingsmiddelen van Unilever Nederland.
Hij zoekt in zijn boek naar een betere balans tussen de behoeften van de reproducerende organisatie en de voorwaarden voor innovatief ondernemerschap. Een bedrijf zou voor 75 procent moeten bestaan uit “eensgezindheid en gehoorzaamheid” en voor 25 procent uit “diversiteit en tegenkracht”. De angst voor verandering is daarbij een belangrijke barrière, analyseert Goedhart.
Een buitenstaander ziet snel de noodzaak tot verandering in organisaties. Maar binnen die organisatie ziet men het niet of er is een enorme weerstand, een onuitgesproken angst voor verandering.
En dat terwijl de behoefte aan verandering voortkomt uit het verlangen het beter te doen. Niet veranderen leidt uiteindelijk tot in feite een onnodige crisis. En de meeste
obstakels kunnen overwonnen worden door het onbevooroordeeld zoeken naar oplossingen.
De baas is nooit bang ISBN 9789051795073. ¤ 12,50
Bedankt voor de tip, ik zal het boek gaan lezen. Mensen die tegen verandering zijn, dat komt niet alleen bij bedrijven voor.
Comments are closed.